Image hosting by Photobucket Photobucket - Video and Image Hosting Image hosting by Photobucket

Photobucket - Video and Image Hosting
Sebelum anda mula membaca, saya hanya ingin berpesan bahawa ini hanyalah pandangan saya. Ia bukan untuk menghina sesiapa tetapi sekadar luahan minda. Sekaligus ia juga memberikan peluang untuk membaiki Bahasa Melayu saya. Sekiranya ada kesilapan mohon maaf dipinta.
Selamat Membaca!

v517v

Photobucket - Video and Image Hosting


Photobucket - Video and Image Hosting Sendirian Photobucket - Video and Image Hosting
bersendirian lagi
di kamar sepi ini
sunyi temanku kini
salah apa lagi
hingga terus disakiti
hati terus dilukai
bisakah masa tentukan
bisakah salahku dimaafkan
silapku menjadi ukuran
diriku dalam hidupmu
mungkin aku disisi
terletak manakah hati ini
terus dibungkus resah
terus hilangkan cinta
dilontar jauh sekali lagi
sendirian di sini
060306

Photobucket - Video and Image Hosting Hati Wanita Photobucket - Video and Image Hosting
Hati wanita
dikatakan penuh misteri
kadang kala sayang
kadang kala benci
yang tenang hanya permukaan
sentiasa berkocak
di kolah perasaan
sentiasa terusik
sering tersentuh
keadaan yang susah difahami
menikam-nikam hati
orang-orang sekeliling
tidak akan mengerti
semuanya yang tersimpan
di dalam hati wanita ini
010805

Photobucket - Video and Image Hosting Anak-Anak Ambon Photobucket - Video and Image Hosting
Kekecohan
Keganasan
Anak-anak Ambon keliru
Tertanya-tanya mereka

Apakah masa depan kita?
Kasih kami dirampas
Tiada lagi belas
Tiada lagi simpati
Rintihan tidak diendahkan
Tangisan tidak dihiraukan
Apakah dosa kami?
Siapa kawan?
Siapa lawan?

Syaitan bertopengkan manusia
Manusia berhatikan binatang
Anak-anak Ambon berteriak

Kita berbeza!
Bertentangan fahaman
Pertempuran agama
Kita serupa!
Darah sama merah
Sama menderita

Mengorak langkah sangsi
Peluru sesat tidak kenal saudara
Tumpaskah anak-anak Ambon?
Gerhanakah bumi Ambon?
Darah mengalir bercampur
Diserapi tanah Ambon
Melahirkan benih waja esok
230499

Photobucket - Video and Image Hosting Bayi Dalam Buangan Photobucket - Video and Image Hosting
tangisan bayi dalam buangan
memecah kesunyian malam
wujudmu dalam kehinaan
kelahiran tanpa diduga
kedatangan tanpa dipinta
siapa ibumu? siapa ayahmu?
kasih tanpa belaian
rindu tanpa pelukan
dibaluti darah dosa
Durjana! Nista!
kau tidak mengerti
kekejaman realiti
tiada kau dapat penjelasan
tiada kau dapat persoalkan
yang ada sedu-sedan
bayi dalam buangan
200299

Photobucket - Video and Image Hosting Soneta Kegawatan Photobucket - Video and Image Hosting
Pening
Gusar
Naik?
Mengeluh
Merungut
Turun lagi!
Mengharap
Berdoa
Takut..
Muflis..
Bingit!
Sampai bila berlarutan?
Menjungkit bahu
Kegawatan ekonomi katakan..
1999

Photobucket - Video and Image Hosting Inikah Kita? Photobucket - Video and Image Hosting
ukiran senyuman
luahan tutur bicara
berbaur sindiran
bermaksud nista
tanaman bakti disalaherti
kejujuran hati ditolak tepi
persamaan menggamit perbezaan
perbandingan merisik ketegangan
yang retak menanti belah
tikaman lidah disaluti amarah
undang-undang rimba mencengkam kita
yang gagah menang dijulang
yang lemah lumat dimamah
sengketa bermaharajalela
perpaduan hanya pada nama
Inikah kita?
160799

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Blog Yang Menarik
:AmaLia::Ayunda:
:
MeLayUdiLonDoN:
:
BusTanMinDa::
http://maksudku.blogspot.com/

Photobucket - Video and Image Hosting
7.10.2006
:: Dikir Barat dan Boria::
Mega Perdana 2006 baru sahaja ditayangkan beberapa hari yang lalu. Siapa menang? Sudah gaharu cendana pula, sudah tahu bertanya pula. Kelana Purba dinobatkan sekali lagi sebagai juara. Tahniah! Sambil aku menonton, tersenyum-senyum aku memikirkan bilalah agaknya teman-temanku yang masih lagi bergiat akan bersara. Nampak gayanya, mereka akan terus berjuang demi dikir barat.

Hmm.. setiap kali aku menonton dikir barat, teringat pula zaman persekolahan apabila aku mula berjinak-jinak dengan dikir barat tetapi setakat untuk persembahan di sekolah. Bapaku tidak begitu suka aku bergiat dalam bidang seni tidak kira tarian atau lakonan. Kalau sudah ada darah seni memang susah sikit untuk aku terus jauhkan diri dari seni. Iyalah ibuku dahulu seorang penari dan arwah datuk dari sebelah ibu dulu pelakon. Siapa? Shh.. rahsia. Aku cuma boleh katakan yang dia sering menjadi watak jahat. Kalau ikutkan kehendakku, memang lama aku sudah terlibat dengan Sriwana (Bapa tidak benarkan) seperti sepupuku.

Berbalik pada dikir barat, aku dapati Kelana Purba (KP)masih lagi berjuang tetapi tertanya-tanya juga mana perginya Sri Teruna Jaya (STJ) yang dahulu tidak kurang hebatnya. Dengar-dengar dahulu kumpulan-kumpulan ini seperti bermusuh tetapi aku sendiri tidak pasti. Teringat masa aku di sekolah menengah. Sekolahku rupanya ada 2 kumpulan dikir barat; masing-masing dibimbing oleh KP dan STJ. Jarangkan satu sekolah 2 kumpulan. Bahkan sebuah pertandingan pernah berlangsung untuk menunjukkan kehandalan pembimbing dan anak didik mereka. Pertandingan itu seperti Mega Perdana kecil. Hahaha..Apa yang pasti dikir barat akan terus berkembang di sini.

Eh, teringat pula boria. Mana perginya nyanyian boria? Aku sendiri tidak pasti adakah generasi baru kenal boria. Seorang temanku pula asyik bertanya lagu boria. Aku cuma nyanyikan sedikit bahagian permulaan. Itu pun aku ingat-ingat lupa. Mengapa dikir barat masih wujud tetapi boria seperti ditelan zaman? Aku rasa ia mungkin disebabkan boria kurang menarik atau lebih senang dikatakan 'kental'. Apa pendapat kamu?

sekadar tinta mindaku...4:35 PM


Image hosting by Photobucket

Comments: Post a Comment